first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Hur använder du Instagram i din kommunikation?

8 januari, 2018
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

Instagram

Enligt Social Media Today så ökar användarna av Instagram radikalt. Användarna av Instagram har gått från 600 miljoner till 800 miljoner under de senaste 12 månaderna. Det innebär att Instagram blir viktigare som kommunikationskanal för många företag under 2018. Hur ser din plan ut när det gäller användandet av sociala medier under 2018? Kommer du att använda Instagram mer än tidigare? Har du gjort din contentplan för året?

Använd #hashtags

Hashtags fungerar väldigt bra på Insta och ökar räckvidden när du publicerar dina inlägg. Idag kan man även följa hashtags precis som man följer vanliga konton. Fördelen med att följa olika hashtags är att du då kan hålla dig uppdaterad om vad som händer inom ett visst område. #kommunikation #pr #marknadsföring #firstpr_ för att nämna några.

Om du använder relevanta hashtags i dina inlägg så ökar du möjligheten att nå ut till nya målgrupper. Gör du en ordentlig research över vilka hashtags som personer följer som du vill nå ut till så kommer du märka att räckvidden ökar.

Instagram Stories

Efter succén med Snapchat stories har även Insta introducerat användandet av stories. Eftersom fler och fler använder sig av Instagram stories så har det blivit viktigare att även finnas där. Stories är ett bra sätt att framhäva bilder och filmer som du vill visa upp. Nu kan man även arkivera sin Story, vilket innebära att den inte försvinner efter 24 timmar.

Go live

Nu kan du också livesända på Instagram och interagera direkt med din publik. Du kan samsända med ett annat konto, vilket öppnar upp för nya möjligheter att interagera. Istället för en envägskommunikation så få du en dialog. Vill du exempelvis göra en intervju så lämpar det sig bra att göra en samsändning med den personen som du intervjuar.

Bilderna

Instagram är fortfarande främst en visuell kanal även om den har förändrats under senare tid. Det gör det extra viktigt att fundera över vilka bilder du publicerar på Instagram. Vad fungerar bäst i din bransch? Hur vill du att ditt företag ska uppfattas? Många bilder är idag bra, men vill du verkligen sticka ut så lägg mycket tid på dina bilder. Tänk helt enkelt som en fotograf!

Behöver du hjälp? Då hjälper vi gärna till.

Lycka till!
Inlagt av: Malena

Bild: Canva

First PR
instagram
Kommunikation
PR
pr-byrå göteborg
sociala medier
← TIDIGARE INLÄGG
När man vill att PR ska förstärka reklamkampanjen
SENARE INLÄGG →
God Jul och Gott Nytt År önskas ni alla!

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa
Kommunicera din kundnytta

Kommunicerar du er kundnytta?

10 oktober, 2017
-
PR och Kommunikation
Delar du med dig av er kundnytta till era potentiella kunder? För oss som arbetar med kommunikation är det såklart viktigt med aktivitet: hur mycket vi gör, räckvidd: hur många…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Nytt år Nya möjligheter!

2 januari, 2015
-
PR och Kommunikation
Nu är julen över och vi har firat intåget av ett nytt år: 2015 och med detta nya år framför oss kommer vi förhoppningsvis få uppleva många nya möjligheter. Men innan…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Luciafrukost

3 december, 2014
-
PR och Kommunikation
Denna dag fick en riktigt fin början med Luciafrukost på Perspective Communication med skönsång av Göteborgs luciatrupp och goda smörgåsar med nybryggt kaffe. Förutom sång och trevliga möten så fick vi…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Hur använder du Instagram i din kommunikation? | First PR