pr-byrå göteborg - first pr
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
pr-byrå göteborg - first pr
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Journalister lägger mindre tid på sociala medier

27 april, 2015
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

skeptiker

Enligt Cisions senaste undersökning lägger svenska journalister mindre tid på sociala medier idag och har delats upp i fem olika användartyper:

Skeptiker 11%:
– Minst positiva, spenderar minst tid i sociala medier.
– Använder främst sociala medier för informationssökning.
– Har begränsad kunskap om sociala medier.
– Håller inte alls med om att sociala medier minskat deras arbetsbelastning.

Arkitekter 14%:
– Är den största gruppen av journalister.
– Är positiva till sociala medier.
– Använder sociala medier aktivt för att marknadsföra sig själva.
– Har det största antalet radio- och tv journalister men de flesta arbetar online.
– Har bra kunskap om sociala medier.

Iakttagare 21%:
– Använder sociala medier för bevakning av dialoger och för att hitta källor (ofta Facebook).
– Är inte stora användare, har lite kunskap om sociala medier.
– Tycker sociala medier försvagar traditionella journalistiska värden. Arbeta oftast för tidningar och online.

Jägare 24%:
– Befinner sig i regel i mitten av grupperna i sitt sociala medie-användande.
– Har den största gruppen av radiojournalister.
– Använder sociala medier för bevakning och informationsinsamling.
– Läser varje dag vad andra skriver om deras innehåll och följer diskussioner kring deras arbete.

Marknadsförare 30%:
– Är den största gruppen av journalister.
– Är positiva till sociala medier.
– Använder sociala medier aktivt för att marknadsföra sig själva.
– Har det största antalet radio- och tv journalister med de flesta arbetar online.
– Har bra kunskap om sociala medier.

(Uppgifterna är hämtade från Cision som ni kan läsa här.)

Undersökningen är gjord i samarbete med Cantebury Christ Church University och visar även att sociala medier påverkar hur PR konsulter och journalister kommunicerar. Endast 38% av journalisterna är nöjda med sin relation med PR konsulter. Undersökningen har också kommit fram till att nästan en tredjedel av de som svarade ansåg att de höll på att bli mindre beroende av PR konsulter på grund av sociala medier. Slutsatsen som de dragit av det är att PR-branschen behöver se över innehållet den producerar inte bara hur det presenteras på olika plattformar.

Är ni intresserade av att ta del av hela undersökningen så gör ni det här. Jag tycker det är intressanta slutsatser som dras, men som alltid bör man ha ett kritiskt förhållningssätt till undersökningar och i det här fallet är det 273 “journalister” som har svarat. Det framkommer att i undersökningen har de valt att kalla de tillfrågade journalister, men det inkluderar bl.a. forskare och redaktörer m.fl.

Ni som arbetar med media eller som PR konsulter vet nog förmodligen vad som fungerar bäst i ert dagliga arbete!

Inlagt av: Malena Eklund
Foto: Cision

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cision
journalister
Kommunikation
PR
PR byrå i Göteborg
pr konsulter
sociala medier
← TIDIGARE INLÄGG
Vilket budskap sänder ditt företag ut?
SENARE INLÄGG →
Tips inför helgen!
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
  • Semestern är här och sommaren kan få börja nu
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

En PR-konsults funderingar om relationer

3 april, 2018
-
PR och Kommunikation

Goda relationer Jag tycker det är intressant med relationer, särskilt mycket har jag intresserat mig för arbetsrelaterade relationer mellan PR-konsulter och journalister. Varje år gör Cision en undersökning som …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
3

Vi välkomnar våren

26 februari, 2017
-
PR och Kommunikation

  Våren är här Många tycker nog att temperaturen bör vara något högre innan vi kan säga att våren är här. Men för First PR så är ett …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Använder du dig av influencers i ditt PR arbete?

22 januari, 2017
-
PR och Kommunikation

2017 års planer Har du alla dina planer klara för 2017? Har du arbetat fram din verksamhetsplan, kommunikationsplan och ekonomiska plan ännu? Eller är det kanske ett …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Journalister lägger mindre tid på sociala medier | First PR
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Okej