Kundnytta

Delar du med dig av er kundnytta till era potentiella kunder?

För oss som arbetar med kommunikation är det såklart viktigt med aktivitet: hur mycket vi gör, räckvidd: hur många vi når, engagemang: hur mycket de vi når engagerar sig och volym: hur många som pratar om oss. Men kundnytta och affärsnytta mäts ju inte i engagemang, räckvidd, aktivitet eller volym. Den mäts i företagens förmåga att tillfredsställa kunder, det vill säga attrahera och behålla kunder.

Affärsnytta

Vad man som företag behöver göra är att attrahera, konvertera och behålla kunder. De attraherade är de potentiella kunderna som frivilligt och regelbundet konsumerar er marknadskommunikation. De konverterade är potentiella kunder som har blivit kvalificerade leads. De kunder som man får behålla är de som efter att de har köpt frivilligt fortsätter att regelbundet konsumera er kommunikation.

Förtjäna dina kunder

När du kommunicerar er kundnytta och det som är värdefullt för målgruppen regelbundet då bygger du företagets kommunikationskapital. Det innebär att ett varumärke förtjänar sin målgrupps uppmärksamhet genom att du konsistent bjuder på kunskap eller underhållning som målgruppen värdesätter. För att förtjäna en kund måste vi först förtjäna hens uppmärksamhet. Hur vet du då att du har attraherat potentiella kunder? Har du möjlighet kan du självklart använda dig av enkäter, ett annat sätt är ju att använda Google Analytics.

Kommunicera er kundnytta

All marknadsföring måste ske med kontinuitet och grunden är att arbeta fram en kommunikationsplan. För att uppnå resultat krävs det att du gör en grundlig analys av din målgrupp. Sedan måste du analysera vad som intresserar dem, d.v.s. vad värdesätter de att du kommunicerar? Hur ska du kommunicera? Via din företagsblogg? Hemsida? Nyhetsbrev? Podcast? Pressreleaser? Sociala medier? Eller kanske en kombination av alla kanalerna? Hur arbetar din marknadsavdelning eller kommunikationsavdelning idag? Till slut kanske det är dags att ta nästa steg i ert marknadsföringsarbete och öka ert kommunikationskapital. Lycka till med att inspirera, uppmuntra och dela med dig av det som är värdefullt för just dina potentiella kunder.

Malena Eklund

Tags