first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Mäktigast i sociala medier 2020

2 november, 2020
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund
Sociala medier

Sociala medier

Enligt Maktbarometerns undersökning är humorgruppen JLC mäktigast i sociala medier 2020. På grund av deras räckvidd och engagemang och på grund av deras följarantal så är de utsedda till att vara mäktigast i sociala medier.
Resultatet av mätningarna över de som har mest räckvidd och engagemang under 2020 är:

  1. JLC
  2. Therése Lindgren
  3. Jocke och Jonna
  4. Viral king
  5. Marcus Oscarsson
  6. Situationer

Vad är Maktbarometern?

Maktbarometern är den metod som Medieakademin använder sig av när de analyserar Sveriges största sociala mediekonton. Det som sedan analyseras är räckvidden och engagemanget. Vad som analyseras är alltså antal gillningar, visningar och delningar som har gjorts på de olika kontona. Medieakademin utgår alltså från en lista med konton som har 10 000 följare och uppåt, men de anger dock att det finns en risk att de har missat att inkludera några relevanta konton.  De sociala medieplattformar som är analyserade är Facebook, Youtube, Twitter och Instagram. Anledningen till att man valt just dessa sociala medier är därför att de bygger på vilka vi använder mest enligt rapporten Svenskarna och Internet. Vill ni läsa mer om deras metod kan ni göra det här.

Mäktigast på Facebook

  1. The typical jag
  2. Fredags fräckisen
  3. Marcus Oscarsson
  4. Joakim Lamotte
  5. Sverigedemokraterna
  6. Newsner

Mäktigast på Youtube

  1. Therése Lindgren
  2. Jocke och Jonna
  3. IJustWantToBeCool2
  4. Sebastian Tadros
  5. Gordon Dewoon
  6. JLC

Mäktigast på Instagram

  1. Lucas Simonsson
  2. Therése Lindgren
  3. Joakim Lundell
  4. Situationer
  5. Jonna Lundell
  6. Carl Déman

Mäktigast på Twitter

  1. Greta Thunberg
  2. Carl Bildt
  3. Hanif Bali
  4. Jonas Sjöstedt
  5. Ivar Arpi
  6. Zara Larsson

Detta är resultatet efter att Medieakademin kartlagt över 50 000 svenska konton och sammanställt vilka som har flest delningar, gillaklick och visningar. Själva mätperioden har varit mellan 15 augusti 2019 och 15 augusti 2020. Sedan kan man fördjupa sig ännu mer och om man vill kan man göra det här.

First PR
Kommunikation
PR byrå i Göteborg
sociala medier
← TIDIGARE INLÄGG
Kommunikationsinspiration
SENARE INLÄGG →
"Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna"

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

“Kommunikatören” – digital transformation

15 september, 2015
-
PR och Kommunikation
I förra veckan berättade Jenny och Janina från Hammer och Hanborg om 2015 års undersökning "Kommunikatören" med temat digital transformation. "Kommunikatören" är en årlig undersökning som görs för…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Vilket budskap sänder ditt företag ut?

6 maj, 2015
-
PR och Kommunikation
  Vilken bild vill du förmedla av ditt företag? Det kan tyckas tjatigt att vi som arbetar med kommunikation ofta ställer frågan till chefer och företagare om vilket…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1

PR tips från min uppsats – del 2

15 januari, 2015
-
PR och Kommunikation
När du väl har bestämt dig att ta kontakt med en journalist för att ditt företag eller organisation har något spännande att berätta så är det oerhört viktigt att…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Mäktigast i sociala medier 2020 | First PR