pr-byrå göteborg - first pr
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
pr-byrå göteborg - first pr
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

PR tips från min uppsats – del 2

15 januari, 2015
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

2014-03-02 16.15.59

När du väl har bestämt dig att ta kontakt med en journalist för att ditt företag eller organisation har något spännande att berätta så är det oerhört viktigt att du värderar nyheten som du har tänkt att förmedla. Har den tillräckligt mycket nyhetsvärde för de som ska läsa/höra om nyheten? Försök att vara självkritisk och fråga dig om nyheten är konkret, aktuell, relevant och intressant innan du tar kontakt med media.

För att en nyhet ska vara konkret så ska den vara tydlig och begriplig, desto lättare den är att förstå och ta till sig desto bättre och lättare att engagera sig i för läsarna. För journalister är det oerhört viktigt att nyheten är aktuell och det är lättare för dig att få publicitet om nyheten knyter an till ett redan pågående skeende som präglar nyhetsbilden, en aktuell händelse eller en trend till exempel. Kan du koppla nyheten till ett aktuellt ämne ökar möjligheterna att föra fram dina budskap. En nyhets relevans innebär att den bland annat bör vara av vikt. Det betyder att man inte ska rapportera om allt som händer i företaget, smånyheterna kan man hoppa över, men om du till exempel har köpt upp din största konkurrent så kan det vara en relevant nyhet. Hur intressant är nyheten? Ja, ju fler som berörs av den desto intressantare, relevantare och viktigare är självklart nyheten.

Det finns även annat som en nyhet kan innehålla för att en journalist ska bli intresserad. Den kan vara kontroversiell eller innehålla en konflikt eller det kan vara en nyhet som får konsekvenser eller väcker känslor. Den kan vara positiv eller dramatisk, men viktigast av allt är att du försöker vara objektiv och kritisk innan du tar kontakt med media.

Inlagt av: Malena Eklund
Foto: Malena Eklund

 

Kommunikation
Nyhet
PR byrå i Göteborg
PR tips
← TIDIGARE INLÄGG
PR tips från min uppsats - del 3
SENARE INLÄGG →
PR tips från min uppsats – del 1
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
  • Semestern är här och sommaren kan få börja nu
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Tips på hur man skapar en lyckad PR-kampanj

14 september, 2017
-
PR och Kommunikation

Oavsett om man vill lansera en ny produkt, tjänst eller arrangera ett större event så behövs alltid en genomarbetad strategi. Lägg lite tid på att fundera över …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

PR tips från min uppsats – sista delen

5 februari, 2015
-
PR och Kommunikation

Under några veckor har ni kunnat läsa här på bloggen om en del av vad jag skrivit om i min uppsats. Vill ni läsa den i sin …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

“Kommunikatören” – digital transformation

15 september, 2015
-
PR och Kommunikation

I förra veckan berättade Jenny och Janina från Hammer och Hanborg om 2015 års undersökning “Kommunikatören” med temat digital transformation. “Kommunikatören” är en årlig undersökning som görs för …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
PR tips från min uppsats - del 2 | First PR
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Okej