first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Pressreleasen lever än

5 maj, 2016
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

journalismtrends

Enligt undersökningen Journalism Trends 2016 så föredrar fortfarande 9 av 10 journalister att få en pressrelease via mailen framför många andra sätt. Personliga kontakter står högt upp på listan av hur man får reda på intressanta nyheter. Ett annan väg som är högt rankad är vägen via sociala medier. Lägst på listan var via Google alerts, RSS feeds och chat forum. När det gäller relationer mellan journalister och PR-konsulter (mitt favoritämne) så blir många journalister glada av att få ett mail som innehåller en pressrelease från PR-konsulten. För två år sedan skrev jag en magisteruppsats på Göteborgs Universitet om just detta ämne. Dock är det fortfarande så att journalister i USA och England värderar PR-konsulter mycket högre än journalisterna gör i de nordiska länderna. Den främsta anledningen till denna skillnaden tror man beror på de olika ägandeförhållandena och att mediahusen fortfarande får en hel del statligt stöd i Sverige. Trovärdigheten hos avsändaren är av mycket stor betydelse enligt de 2000 journalister som har deltagit i undersökningen.

Tidsbrist

Den största frustrationen bland journalister är bristen på tid, så många som 85% tycker det. Kraven på journalister är höga och mediabranschen står under ständig förändring. Tidsbristen hos journalister kan man verkligen förstå då de idag publicerar nyheter på olika plattformar. Printmedia dominerar fortfarande när det gäller nyhetsrapportering, men journalister använder även Facebook och Twitter. I USA och England använder 66% av journalisterna Twitter medan bland journalisterna i de nordiska länderna är siffran bara 30%.

Bland de tillfrågade journalisterna så publiceras 74% av nyheterna i print media och i online media och 60% publicerar sina nyheter på Facebook. Enligt Martin Schori, författare till Online Only, så är både journalister och mediaägare nostalgiska och motsätter sig förändringar i branschen och många fruktar printmedias död. Men istället för att bromsa utvecklingen så behöver journalister och mediabranschen anpassa sig till digitaliseringen.

De som vågar sig på att blicka in i framtiden tror att anpassningen till det digitala kommer vara avgörande, men det finns ju inga naturlagar som säger att journalister är garanterade en framtid med de politiska modeller och det mandat som de har idag.

Inlagt av: Malena
Foto: Mynewsdesk

journalister
Kommunikation
Martin Schori
Mynewsdesk
pr-byrå göteborg
← TIDIGARE INLÄGG
Vi välkomnar Josefine
SENARE INLÄGG →
Arbetet med Barngolfens PR kampanj är i full gång
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Kommunikationsinspiration
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Vi välkomnar våren

26 februari, 2017
-
PR och Kommunikation

  Våren är här Många tycker nog att temperaturen bör vara något högre innan vi kan säga att våren är här. Men för First PR så är ett …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan

3 september, 2019
-
PR och Kommunikation

Varför? Innan man drar igång arbetet med sin PR plan behöver man bestämma syftet med den. Är det för att bygga ert varumärke, skapa opinion i en …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

PR tips från min uppsats – del 4

29 januari, 2015
-
PR och Kommunikation

  När du har en nyhet att förmedla och valt ut rätt mediaföretag och rätt journalist som du vill ta kontakt med är det viktigt att du har …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Pressreleasen lever än | First PR