first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

“Sickan: jag har en plan”

11 maj, 2015
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

De orden har ju vi som sett Jönssonligan filmerna hört många gånger sägas av Gösta Ekmans rollfigur Sickan. Men hur är det? Har du någon plan? Har ert företag någon plan? Den plan jag syftar på är självklart en kommunikationsplan.

bulletin-board-519960_1280

Att arbeta fram en kommunikationsplan

När man börjar arbeta med sin kommunikationsplan så är det en del att tänka på. Till att börja med så ska man fundera över vilket syfte som man har med sin kommunikation internt och externt. Vilka mål ska man ha med sin kommunikation, det är bra att göra en SWOT analys för att fundera över svagheter och styrkor, hot och möjligheter. Ni kommer också att behöva ett övergripande budskap med er plan vad är det? Vilka är det som kommer att använda sig av kommunikationsplanen? Vilka är er målgrupp, anställda, kunder, intressenter i omvärlden? Vem ska göra vad, det behöver man planera för och kommunicera så att alla vet och undvika att saker och ting faller mellan stolarna.

Hur ska ni långsiktigt gå tillväga för att uppnå målen? Vilka kanaler ska ni använda, räcker det med dagstidningar eller är det kanske dags att börja använda sociala medier eller gör ni redan det? Då kanske ni bör ha en bra strategi för hur ni använder sociala medier! En tidplan och en aktivitetsplan är nödvändig för att kunna koordinera målen och för att lättare följa upp vad ni har gjort och om ni uppnått de mål som ni satt upp. För detta krävs självklart en budget. Behöver ni hjälp? Då är ni välkomna att ta kontakt.

Lycka till!

Inlagt av: Malena Eklund
Illustration: Pixabay
Film: Youtube

Kommunikation
kommunikationsplan
PR
PR byrå
PR byrå i Göteborg
PR tips
pr-byrå göteborg
pr-konsult
← TIDIGARE INLÄGG
Barngolfen 10-års jubilerar med ett fullspäckat program!
SENARE INLÄGG →
Vilket budskap sänder ditt företag ut?
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Kommunikationsinspiration
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Att vara praktikant på First PR

18 maj, 2017
-
PR och Kommunikation

Nu har det gått en månad sedan jag började min praktik på First PR. Innan jag började min praktik hade jag hoppats på att få en rolig …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Och så var det plötsligt fredag…

11 september, 2015
-
PR och Kommunikation, Sociala medier

Imorse ringde väckarklockan 05.00 och jag hade tänkt att bjuda på en fin bild på Instagram med en vacker solouppgång. Men solen hann inte komma upp förrän jag …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1

“Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”

16 oktober, 2020
-
PR och Kommunikation

De flesta av oss hoppas nog att det här året är över snart och ett nytt kan börja. Vi vill inte längre ha coronan hängande över oss …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
"Sickan: jag har en plan" | First PR