pr-byrå göteborg - first pr
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
pr-byrå göteborg - first pr
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Skulle vi kunna få lite publicitet här, tack?

16 februari, 2016
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund
online-942405_1280

Vilka medier ska vi välja?

Sitter du och funderar över varför ditt företag inte får någon publicitet? Eller funderar du på hur du ska göra för att ditt företag ska få publicitet? Trånar du efter att få en artikel i Dagens Industri eller någon annan stor tidning? Då finns det några saker du ska tänka på till att börja med: Varför vill du ha en artikel publicerad om ditt företag? Vad är syftet med publiciteten? Syftet kan ju såklart variera, men tänk till och ta ett beslut. Vill du stärka ditt företags varumärke, öka försäljningen, få fler investerare, fler kompetenta medarbetare eller har du andra anledningar? När du har funderat ut syftet med att få en artikel publicerad så är det dags att fundera ut vad den ska handla om. Det måste finnas ett nyhetsvärde, det ska vara intressant för läsarna annars finns det inte en enda journalist som blir intresserad av vad du har att berätta.

Vad är då ett nyhetsvärde?

En nyhet ska vara konkret, aktuell, relevant och intressant mer om nyhetsvärde kan du läsa om i ett tidigare blogginlägg. Ha alltid läsarna, tittarna och lyssnarna i fokus när du formulerar ditt pressmeddelande. Det är också viktigt att nyheten inte är för gammal utan den ska vara aktuell. Det kan vara stora förändringar i företaget som ska kommuniceras. Till exempel en nyligen gjord undersökning eller rapport som ska presenteras eller liknande.

Dina egna kanaler

Även om man har en supernyhet så kanske den ändå inte blev publicerad och anledningarna kan vara många. Det kanske inte var rätt tillfälle just nu, journalister är ofta väldigt stressade och hinner inte läsa allt som de får skickat till sig. Då kan du istället använda dina egna kanaler, publicera en egen artikel på din hemsida eller skriv ett blogginlägg, dela med dig av din nyhet i era sociala medier: på Facebook och Twitter och det som du har tillgång till. Det är också viktigt att arbeta med kontinuitet, gör upp en plan för året gärna en kommunikationsplan, vilket du kan läsa mer om här eller här.

Välkommen att höra av dig om du har några frågor.

Inlagt av: Malena Eklund
Bild: Pixabay

 

First PR
Kommunikation
PR
PR byrå i Göteborg
Publicitet
sociala medier
← TIDIGARE INLÄGG
Glad Påsk!
SENARE INLÄGG →
Vilket fantastiskt team!
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
  • Semestern är här och sommaren kan få börja nu
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Almedalen och sommaren är över för i år

17 september, 2018
-
PR och Kommunikation

Almedalen är inget som man glömmer i första taget. Trots att hösten är här med svalare temperatur och mera regn, så kommer vi väl ihåg den varma …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

När man vill att PR ska förstärka reklamkampanjen

24 januari, 2018
-
PR och Kommunikation

Foton från olika reklamkampanjer: KLM “Lost and found”, BBC “Only God knows och Danone med Shakira.   Många företag väljer idag att skapa en syftesdriven reklamkampanj. Det …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Vad har du för planer för 2016?

20 november, 2015
-
PR och Kommunikation

          Är det dags att skriva en kommunikationsplan? Det går fort nu snart är det advent, jul och ett nytt år fullt av …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Skulle vi kunna få lite publicitet här, tack? | First PR
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Okej