first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Varför behöver ditt företag en policy om sociala medier?

28 mars, 2015
-
PR och Kommunikation, Sociala medier
-
skrivet av Malena Eklund

 IMG_3558

Sveriges kommunikatörer arrangerade en lunchföreläsning på restaurang Ett i Göteborg med Pontus Staunstrup som föreläste om varför företag behöver en policy om sociala medier.
Pontus visade på exempel som har varit ganska omtalade och som fått olika negativa konsekvenser för individer på olika nivåer, men som också har skadat företagens varumärken. Ett exempel på dåligt omdöme är nedanstående Facebookpost som straffade sig ganska omgående:

 

Oh my God

Det är viktigt att förstå att makten att påverka kan finnas hos alla medarbetare i organisationen. Idag kan en medarbetare nå ut till tusen personer med ett enda knapptryck i sin mobil. Det behöver ju inte betyda att en medarbetare vill skada företaget som hen är anställd i, men genom att man till exempel själv tar debatten i sociala medier utan att ha fått riktlinjer om hur det ska göras så kan det bli fel. Alla som förknippas med företaget måste få träning i hur man ska bete sig i sociala medier precis som man kan få medieträning.

Om man inte har en väl dokumenterad policy i sociala medier kan man inte heller hävda att någon gör fel eller uttrycker sig på ett sätt som inte är representativt för företaget. Det är viktigt att man arbetar med utbildning i hur man ska göra för alla förstår inte vilka konsekvenser deras handlande kan få när de skriver eller lägger upp bilder i sociala medier. Har ditt företag en policy i sociala medier? Om inte kanske du behöver hjälp med att få det, tveka inte utan ta gärna kontakt med mig så kan vi diskutera hur jag kan hjälpa till på bästa sätt.

Inlagt av: Malena Eklund
Foto: Malena Eklund
Bild: Facebook

 

Kommunikation
Pontus Staunstrup
PR byrå i Göteborg
pr-konsult
sociala medier
← TIDIGARE INLÄGG
Glad Påsk
SENARE INLÄGG →
Barngolfen 10 år - ett Pro bono uppdrag!
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Kommunikationsinspiration
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Arbetet med Barngolfens PR kampanj är i full gång

21 april, 2016
-
Kunder och uppdrag, PR och Kommunikation

Kändisar och golfproffs från 2015 är samlade innan start på Hills Golf & Sportsclub. Nu har vi startat arbetet med Barngolfens PR-arbete igen tillsammans med Plyhm kommunikation för andra …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan

3 september, 2019
-
PR och Kommunikation

Varför? Innan man drar igång arbetet med sin PR plan behöver man bestämma syftet med den. Är det för att bygga ert varumärke, skapa opinion i en …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Hur använder du Instagram i din kommunikation?

8 januari, 2018
-
PR och Kommunikation

Instagram Enligt Social Media Today så ökar användarna av Instagram radikalt. Användarna av Instagram har gått från 600 miljoner till 800 miljoner under de senaste 12 månaderna. Det …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Varför behöver ditt företag en policy om sociala medier? | First PR