Oavsett om man vill lansera en ny produkt, tjänst eller arrangera ett större event så behövs alltid en genomarbetad strategi. Lägg lite tid på att fundera över vad det är ni vill uppnå med er PR-kampanj. Gör en grundlig research innan ni drar upp riktlinjerna för genomförandet. Ha lite omvärldskoll på vad era konkurrenter redan har gjort så ökar chanserna för er att lyckas.

Timing i din pr-kampanj

Timingen är avgörande när man sprider sitt budskap digitalt och i sociala medier. Tjänsten eller produkten som ni berättar om måste naturligtvis finnas tillgänglig när man väl sätter igång. Det handlar också om att själva budskapet måste vara likadant överallt. Det handlar även om att använda sig av flera kanaler, både traditionella medier, sociala medier och influencers.

Bilder

Det räcker inte bara med en bra text utan det behövs bra bilder, lägg lite tid på att ta fram bra bilder. Gärna rörligt också det berör och engagerar. Det är viktigt att ha en väl genomtänkt bildstrategi. Tänk till innan!

Mäta och utvärdera

Det är oerhört viktigt att ha en bra plan för sin pr-kampanj så genomförandet går smidigt. Men det är minst lika viktigt att mäta och analysera det man har gjort för att få veta om målen är uppnådda. Det är då dags att ställa sig frågan om det blev som vi planerat? Mäta och analysera och utvärdera gör man självklart även under den pågående kampanjen så man kan korrigera, ändra och förbättra om det behövs.

Trovärdighet, använd både hjärta och hjärna

Att vara sann inifrån och ut det är det bästa receptet när det gäller all kommunikation. Var konsekventa och tydliga i er kommunikation. Bestäm vad ni står för, vad är er värdegrund. Idag är vi mer medvetna och vi vill även att företagen ska vara både godhjärtade och verka för en hållbar utveckling.

Malena Eklund

 

 

Tags

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *