Efter intervjun med Resumé om relationen mellan journalister och PR-konsulter så skulle jag nog behöva skriva en bok med titeln ”PR-konsulter är också människor".

Jag kommer plötsligt att tänka på Elisabeth Tarras Wahlberg f.d informationschef i Kungahuset. Hon skrev en bok med titeln ”Journalister är också människor” det kan ju tyckas vara en rolig titel, men efter intervjun med Resumé om relationen mellan journalister och PR-konsulter så skulle jag nog behöva skriva en bok med titeln ”PR-konsulter är också människor”.

Jag blir uppriktigt ledsen och förvånad över det förakt och nästintill hat som journalister uttrycker i artikeln 😢 när de berättar vad de anser om PR-konsulter. Det här är ett ämne som intresserat mig länge, jag har trots allt arbetat med kommunikation och PR sedan 1998. När jag ville bygga på mina tidigare universitetsstudier 2014 så gjorde jag det bl.a. med en magisteruppsats just i ämnet; ”Ett motvilligt äktenskap? – en studie om relationen mellan PR konsulter och journalister” Går att läsa här!

Vad journalisterna säger om PR-konsulterna

Det som gjorde mig särskilt upprörd i Resumés artikel är bl.a. uttalanden som de här:

Somliga är dock tydliga med att de inte gillar att ha kontakt med pr-konsulter överhuvudtaget.

– Det finns ärligt talat ingenting jag uppskattar med pr-konsulter. Jag är väldigt old school här. Om något särintresse vill komma i kontakt med ledarsidan får de göra det på egen hand och vara öppna med vad de vill. Jag gillar inte att man betalar mellanhänder för att försöka påverka opinionsbildningen i en viss riktning.

Det här uttalandet ovan, kräver nog ett eget blogginlägg…..

Det blir lite intressant när journalisterna svarar att:

Just telefonsamtal är dock någonting som journalister vill slippa. Många av de svarande journalisterna uppger att de inte uppskattar när pr-konsulter ringer dem, utan att de föredrar att bli kontaktade på mejl.

– De måste sluta kräva svar på sina mejl….. 

eller

– Jag skulle dessutom önska att fler pr-konsulter gör som de själva skriver. Vad jag menar med det är att många avslutar sina mejl med ”Har du några frågor om det är av intresse, så återkom” – en mening som jag anser lägger ansvaret hos oss att återkoppla om vi vill.

Hmm.. inte helt lätt att förstå hur journalisterna helst vill bli kontaktade, förmodligen inte alls.

Frågorna som jag fick och svaren som jag gav:

Jag fick frågor av Resumés journalist som sedan tillsammans med andra PR-konsulters svar blev en egen artikel. Alla mina svar kom såklart inte med, men här är de allihop:

  1. Hur ofta kontaktar du journalister? Ett par ggr i  månaden
  2. Hur ofta leder kontakten till någon form av publicering? (här menar vi att det kanske även leder till att ni lyfter ett ämne eller en bredare frågeställning som inte har pitchats direkt) Ganska ofta, men ibland är det svårt att veta om det berodde på att man skickat en pressrelease eller pitchat om ett ämne med ett särskilt bolag och tilltänkta personer och sedan dröjer det några dagar så görs det en intervju om exakt samma ämne men med ett annat bolag och andra personer.
  3. Vilka misstag har du gjort i kontakten med journalister och hur har de misstagen tagits emot? Kanske inte så många misstag längre, men ibland kan det vara fel ämne för just den tidskriften/mediet, de flesta berättar helt enkelt att detta inte passar deras tidskrift/media eller publik.
  4. Vilka är dina bästa knep för att lyckas i kontakten med journalister? Det finns inga direkta knep, det handlar främst om att vara påläst om det som man presenterar för journalisterna. Det ska vara ett ämne som deras läsare/lyssnare är intresserade av och som även journalisterna är intresserade av. Det handlar ibland även om tajming, att ämnet är aktuellt.

    Efter intervjun med Resumé om relationen mellan journalister och PR-konsulter så skulle jag nog behöva skriva en bok med titeln ”PR-konsulter är också människor”.

  5. Hur har dina metoder förändrats de senaste åren i och med digitaliseringen, sociala medier etc? Jag ringer mindre och mailar mer, ibland kan man även försöka få kontakt med journalister via deras sociala medier. Det är inte heller alla gånger vi bryr oss om att ta kontakt med journalister utan berättar olika nyheter direkt på sociala medier och når på så sätt ut direkt till den målgrupp som är intressant.
  6. Hur har relationen pr-konsulter och journalister omformats? (är journalister tröttare på pr-konsulter än tidigare, mer välkomnande eller är det oförändrat?) Den största förändringen tror jag är att man som PR konsult inte tar kontakt med journalister i lika stor utsträckning som tidigare. Journalisters bemötande är oförändrat en del är supertrevliga och proffsiga andra inte.
  7. Vad stör du dig mest på i journalisters bemötande? (vad gör de för fel i kontakten med er?) Att majoriteten av journalister svarar i undersökningar som denna att de helst vill bli kontaktade via mail och INTE via telefon, men de återkopplar sällan på mail så då blir vi ju tvungna att ringa upp dem.

En liten följdfråga

Jag fick ytterligare en fråga som jag besvarade även den:

Dock nyfiken på en till fråga, om du bara får välja den ena yrkesgruppen, är det viktigast att fånga journalistens eller influencerns intresse?

Det är ju en jättesvår fråga som nog är omöjlig att besvara eftersom vi lever i den värld vi lever i just nu. Det viktigaste med PR arbete är ju målgruppen som man vill nå ut till. Arbetar du för ett börsnoterat bolag så kanske du vill nå ut till aktieägarna vid ett tillfälle och en annan gång vill du nå ut till befintliga kunder och presumtiva kunder som ibland är personer och som ibland är företag.

Men oavsett om det är företag som är målgruppen så är det ju personerna på företagen som man kommunicerar med så det trattar nog ner till var målgruppen befinner sig. Läser de DI och SvD eller Arbogaposten? Eller befinner sig målgruppen på Instagram och älskar allt som har med mode att göra?

Det är ju inte heller säkert att man väljer att kommunicera genom en journalist eller influencer, ibland eller ganska ofta skulle jag säga att man väljer sina egna ägda kanaler som hemsidan och maillistor och däremellan kommunicerar man via sina sociala mediekanaler.

Kan nog bara ge dig svaret att det beror på 😊

Vill ni läsa tidigare inlägg där jag skrivit om relationer mellan journalister och PR-konsulter? De hittar ni här.

Tags