Christian Rudolf

Tidigt denna fredagsmorgon samlades många intresserade människor på Bergakungen för att lära sig mer om SEO. Det var MiG och Kntnt som bjudit in till frukostföreläsning. Vi fick ett härligt uppvaknande när Benjamin och Charlotte från Sinclairs dansade in på scenen.

TV4 gruppen var dagens värd och passade på att göra reklam för Let’s dance som börjar fredagen den 27 februari.

Dagens föreläsare var Christian Rudolf som driver företaget Topdog där han hjälper företag
att effektivisera sälj och kommunikation med SEO. Vad är då SEO – Search Engine Optimization eller sökoptimering som det heter på svenska? Enligt Christian så är SEO:

Content – d.v.s. det är primärt text som gäller, inte så mycket bilder och film utan det är själva texten som är viktig så att den är tillräckligt bra för att Google ska reagera.
Teknik och infrastruktur eller CMS måste fungera bra – d.v.s webpubliceringssystemet.
Länkar används av Google för att mäta om hemsidan är värd att visa.
Användare, det är viktigt att förstå att man som användare ställer en fråga till Google och då svarar Google på frågan man ställt.

Google är viktig!

Varför är då Google så viktig för dig som vill driva mycket trafik till din hemsida? Svaret på den frågan är att Google i stort sett har monopol på det som kan kallas för sista delen av säljflödet, om vi köper eller inte. Deras prognos är att under 2015 omsätta 77 miljarder dollar och de ökar hela tiden. Så om man har bra närvaro i Google så kan man effektivisera hela sin mediabudget.

Tips från Christian Rudolf:
#1 Vinn klicken från Google – ta reda på vad det är som driver FLER att klicka på era länkar i Google.
#2 Vad letar era användare efter? – skaffa verktyg för att hitta vad dina användare letar efter.
#3 Benchmarking – det är bra att ta reda på om man är bra eller dålig på att tillfredsställa sina användare.
#4 Googles användare vill ha snabba webbsajter – era användare gillar inte att vänta en halv sekund extra.
#5 Google berättar var de som är närmast köp finns – bygg länkar från webbsidor där de köpbenägna befinner sig.

För att göra allt detta så finns det bra verktyg som man kan hitta i Google Analytics. I Google Webmaster Tools kan man se vilka sökfrågor som är vanligast och hur söktrafiken ser ut. När man vet det kan man producera en bra titeltext. Om du vill hitta bra keywords så använd dig av ubersuggest.org.

Att besvara en fråga från en användare bygger ert varumärke effektivt mot den individen.

Inlagt av: Malena Eklund

 

Category
Tags