Gbg

Har du koll på att det har kommit nya riktlinjer för PR och marknadsföring i sociala medier? Anledningen till att Sveriges Annonsörer har kommit med nya rekommendationer för PR och marknadsföring i sociala medier, är för att undvika smygreklam. Reklamombudsmannen har nu tagit fram riktlinjer på området för hur företag bör förhålla sig till opinionsbildare i sociala medier – oavsett kanal.

Om du arbetar med PR och kommunicerar via tredje part, så bör du tänka på att arbeta mot opinionsbildare i sociala medier precis som mot traditionella medier. Det vill säga med respekt för den fria åsikten. Dock bör man känna till att dessa skribenter och kanaler skiljer sig något åt. Journalistens roll är att ha en kritisk inställning till det som sägs och att göra en objektiv bedömning.

 

Nya PR rekommendationer!

När det gäller sociala medier så kan man inte räkna med objektivitet. Eftersom alla har sin egen kanal och kan uttrycka sin personliga, subjektiva åsikt om saker och ting. En bloggare till exempel väljer själv vad hen vill skriva om efter egna principer och efter tycke och smak. Problemet som kan uppstå är att många bloggare och andra opinionsbildare i sociala medier är unga och har inte samma utbildning som journalister. Det innebär att man som företag har ett särskilt ansvar att se till att marknadskommunikationen inte strider mot marknadsföringslagen. Inte heller ICC:s regler för Reklam och Marknadskommunikation.

Vill du läsa mer så kan du göra det här!

Inlagt av: Malena

Tags