first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

“Kommunikatören” – digital transformation

15 september, 2015
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

I förra veckan berättade Jenny och Janina från Hammer och Hanborg om 2015 års undersökning “Kommunikatören” med temat digital transformation. “Kommunikatören” är en årlig undersökning som görs för att visa trender och tendenser inom kommunikation och marknadsföring. Denna gången var det temat digital transformation som stod i fokus och undersökningen visar att det finns många organisationer som har kommit en rejäl bit på vägen medan andra knappt har börjat. Hälften av de som har svarat har idag en övergripande digital strategi och 16% säger att de har flera digitala strategier. De som har svarat upplever att det är kommunikations- och marknadsföringsavdelningarna som har den största digitala kompetensen.

Den digitala transformationen innebär nya möjligheter för företag och organisationer – det kan handla om nya affärsmodeller, nya produkter eller tjänster och nya marknader. En sak är säker – morgondagens organisationer och arbetsmarknad kommer att se annorlunda ut. De personer som redan idag efterfrågas på arbetsmarknaden ska enligt en utvärdering gjord av Hammer och Hanborg innehålla följande personlighetsdrag:

1. De följer inte regler och ifrågasätter
2. De är innovativa och nytänkande
3. De är intresserade av andra människors beteende

Deras drivkrafter ska vara:

1. Personlig utveckling
2. Intresse. Vill ha variation i sitt arbete och blir omotiverade av rutinarbete
3. Status är inte viktigt, däremot motiveras de av belöning och befordran.

Jenny och Janina berättade också för oss att de som tidigare år har deltagit i deras undersökningar väldigt ofta visat sig ha rätt i sina påståenden om vad vi har att vänta oss i framtiden. Det återstår ju bara att se om även denna undersökning har känt av framtidens tendenser och trender.

Inlagt av: Malena
Bild: Hammer och Hanborg

Kommunikation
PR byrå i Göteborg
pr-byrå göteborg
← TIDIGARE INLÄGG
1-års jubileum
SENARE INLÄGG →
Och så var det plötsligt fredag...
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Kommunikationsinspiration
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Kommunikationsinspiration

25 januari, 2021
-
PR och Kommunikation

Har du brist på inspiration så här i början av året? Många av oss som arbetar med marknadsföring, kommunikation och PR har många och långa utbildningar. En …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

PR tips från min uppsats – del 3

22 januari, 2015
-
PR och Kommunikation

I förra veckan tipsade jag om att man bör värdera sin nyhet innan man tar kontakt med media. Dessutom är det viktigt att du funderar över vilka medier …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Vi välkomnar Josefine

17 maj, 2016
-
Hälsningar, PR och Kommunikation

Josefine När arbetsbelastningen emellanåt är hög så kan man behöva lite avlastning. Det har jag haft då och då av Josefine som även nu ska börja blogga på …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
"Kommunikatören" - digital transformation | First PR