pr-byrå göteborg - first pr
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
pr-byrå göteborg - first pr
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

När man vill att PR ska förstärka reklamkampanjen

24 januari, 2018
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

Foton från olika reklamkampanjer: KLM "Lost and found", BBC "Only God knows och Danone med Shakira.

 

Många företag väljer idag att skapa en syftesdriven reklamkampanj. Det vill säga man har beslutat sig för att ta ställning och visa det i sin marknadsföring. Som företag vill man visa hur man på något vis bidrar till samhällsnyttan. Gör man det då med ett reklambudskap som är tydligt kopplat till företagets verksamhet så blir kampanjen ett naturligt sätt att visa upp sin mission. Att berätta att man står för något mer utöver de ekonomiska vinsterna, vinner alla på.

Hur förstärker man reklamkampanjen med PR?

När vi som PR-byrå samarbetar med en reklambyrå är det självklart viktigt att vi tillsammans tänker på följande:

  • Budskapet ska vara tydligt, kort och enkelt. Ställ följande frågor: Vad är samhällsproblemet? Vad är lösningen? Hur kan vi som företag bidra till lösningen?
  • Medieträna talespersoner, träna dem i att kunna föra fram budskapet i olika intervjusituationer. Förbered med olika frågor och svar som talespersonerna får öva på. Kom också ihåg de kritiska frågorna.
  • Skriv en pressrelease i ämnet, kontakta medier själva aktivt och berätta varför ni gör den här kampanjen och vilka förväntningar ni har på den effekt som kampanjen ska få.
  • Författa en egen debattartikel, argumentera för vad det är ni vill uppnå/påverka med reklamkampanjen. Vad vill ni någon ska göra? Varför är just det här så viktigt?
  • Följ upp, följ upp och upprepa budskapet under en längre period för att förstärka det ni kommunicerar. Det ökar trovärdheten för er som företag.

Skrivet av: Malena

Foton: Från Youtube

 

 

 

 

← TIDIGARE INLÄGG
En PR-konsults funderingar om relationer
SENARE INLÄGG →
Hur använder du Instagram i din kommunikation?
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
  • Semestern är här och sommaren kan få börja nu
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Nytt år Nya möjligheter!

2 januari, 2015
-
PR och Kommunikation

Nu är julen över och vi har firat intåget av ett nytt år: 2015 och med detta nya år framför oss kommer vi förhoppningsvis få uppleva många nya möjligheter. Men …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Nya PR rekommendationer!

31 oktober, 2015
-
PR och Kommunikation

Har du koll på att det har kommit nya riktlinjer för PR och marknadsföring i sociala medier? Anledningen till att Sveriges Annonsörer har kommit med nya rekommendationer för PR …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1

“Kommunikatören” – digital transformation

15 september, 2015
-
PR och Kommunikation

I förra veckan berättade Jenny och Janina från Hammer och Hanborg om 2015 års undersökning “Kommunikatören” med temat digital transformation. “Kommunikatören” är en årlig undersökning som görs för …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
När man vill att PR ska förstärka reklamkampanjen | First PR
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Okej