first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

PR tips från min uppsats – del 4

29 januari, 2015
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

 earth-373716_1280

När du har en nyhet att förmedla och valt ut rätt mediaföretag och rätt journalist som du vill ta kontakt med är det viktigt att du har gjort en ordentlig omvärldsanalys innan. Det finns oftast ett överflöd av olika slags informationskällor och det kan naturligtvis skifta vilka som är mest intressanta för just dig och din bransch. Förutom olika medier såsom: dagstidningar, månadstidningar och magasin, radio- och tv program och branschtidningar kan man även hitta mycket på internet: hemsidor, diskussionsgrupper och bloggar för att nämna några. Tänk även på att det kan vara värdefullt att ta del av statistiska rapporter, trendrapporter och opinionsundersökningar när du gör din omvärldsbevakning.

Omvärldsbevakning är ett måste om man ska göra ett bra jobb innan man skapar uppmärksamhet i media av olika händelser. Genom att kontinuerligt hålla sig uppdaterad med omvärlden så vet du också vilken slags nyhet som du bör fokusera på och även hur du ska presentera den. Du kanske ska skriva en debattartikel? Det som tydligt framkom i min undersökning var att fler företag, organisationer och samhällsaktörer skulle vinna mycket på att bli mer aktiva i samhällsdebatten och då har man mycket att tjäna på att ta professionellt stöd om man inte har en egen kommunikationsavdelning.

Vikten av att vara tillgänglig och påläst framkommer under intervjuerna som en viktig del i att man bibehåller redan goda relationer med journalisterna. Det är också viktigt att ha god kännedom om hur man arbetar på en redaktion och att ha förståelse för deras situation som kan handla om hög arbetsbelastning, tidspress och diverse nedskärningar. En del av de tillfrågade upplever fortfarande en viss skepticism från journalisthåll, men upplever inte det som något stort problem utan säger istället att om man bara är öppen och ärlig så är det oftast inga problem i kontakten med journalister.

Inlagt av: Malena Eklund

Foto: Pixabay

Kommunikation
PR byrå i Göteborg
PR tips
← TIDIGARE INLÄGG
PR tips från min uppsats - sista delen
SENARE INLÄGG →
Trendspaning inom sociala medier och digital marknadsföring
Kategorier
  • Hälsningar
  • Internet
  • Kundcase
  • Kunder och uppdrag
  • PR och Kommunikation
  • Sociala medier
Senaste inläggen
  • Kommunikationsinspiration
  • Mäktigast i sociala medier 2020
  • “Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna”
  • Från plan till handling – skapa en proaktiv PR plan
  • En höst med många spännande PR uppdrag
Arkiv

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Sommaravslutning med Sveriges Kommunikatörer

24 juni, 2019
-
PR och Kommunikation

Gus Kaage och Ulrika Grönérus Den 13 juni arrangerade Sveriges Kommunikatörer en trevlig och intressant sommaravslutning med Film i Väst som värdar. Film i Väst har som mål …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Vilket fantastiskt team!

11 februari, 2016
-
Hälsningar, PR och Kommunikation

Elisabet Dimevska, Peter Jademyr, Mattias Carreman, Emma Kjellén, Anna Dahlman och Helén Gustafsson var på plats och mottog priserna. Jag har glädjen och förmånen att få vara medlem …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2

Pressreleasen lever än

5 maj, 2016
-
PR och Kommunikation

Enligt undersökningen Journalism Trends 2016 så föredrar fortfarande 9 av 10 journalister att få en pressrelease via mailen framför många andra sätt. Personliga kontakter står högt upp på …

Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
2
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
PR tips från min uppsats - del 4 | First PR