Trendspaning inom sociala medier och digital marknadsföring

Kntnt och MiG bjöd in till frukostmöte på Bergakungen och årets första frukostföreläsare var Niklas Myhr.
Niklas Myhr, som är Social Media, Digital & Global Marketing Professor vid Chapman University i Kalifornien, berättade för ca 160 åhörare hur man kan bygga och utveckla kundrelationer med hjälp av sociala medier och digital marknadsföring.

Det finns fyra sätt att använda sig av sociala medier: Listen – Connect – Engage – Create
Hur använder du dig av sociala medier?

Niklas ställde en del frågor som var och en kan ta med sig och fundera över: ”Finns vi när kunder söker oss på nätet?” ”Har kunden alltid rätt?” Det är viktigt att vara där kunden är, inte där man själv tycker det är bekvämt att vara. ”Du hittar inga kunder vid faxmaskinen en tisdag klockan tre”. För att få kunder och för att bibehålla kunder så måste vi visa att vi har ”Competence trust”. Det vill säga att vi är kompetenta nog för att kunder ska vilja välja oss samt ”Goodwill trust”. Det innebär att det ska kunna gå att lita på oss även när det börjar blåsa kallt.

För att hitta rätt balans mellan personlig touch och automatiserad marknadskommunikation bör man fundera över sitt digitala kroppspråk, hur svarar man, vad svarar man och när svarar man?

Slutligen uppmanade han oss alla att pröva något som vi inte tror kan fungera. Då kanske vi blir överraskade av att det faktiskt fungerar? Läs gärna Niklas bok ”Det goda tramset i sociala medier”, boken handlar om hur lättsam social interaktion kan bygga, stärka och upprätthålla relationer.

Inlagt av: Malena Eklund

 

 

 

Tags