first-pr-byra-goteborg-190
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT
first-pr-byra-goteborg-190
first-pr-byra-goteborg-150
  • HEM
  • TJÄNSTER
  • UPPDRAG
  • AKTUELLT
  • KONTAKT

Ska man alltid vara transparent?

15 mars, 2017
-
PR och Kommunikation
-
skrivet av Malena Eklund

Om man som företag vill kommunicera med sin omvärld så bygger det ju självklart på en ärlig kommunikation. Det innebär att man som företag har så hög transparens som möjligt. Alla företag har affärshemligheter. Men är man så öppen som man bara kan då har man alla förutsättningar att lyckas med sin kommunikation.

Kommunikation i praktiken

För att vara transparent så behövs kontinuerlig och tydlig kommunikation. Förutom att arbeta kontinuerligt med en rakare och tydligare kommunikation på webbplatsen, så dela även gärna med er av mer information i till exempel sociala medier, nyhetsbrev och poddar om ni använder er av det. Förutom att dela med er av information om det ni vill sälja så är det även en god idé att berätta om ekonomiska resultat och hur ni arbetar med till exempel social hållbarhet och jämställdhet.

Transparent omvärldskommunikation

Om ambitionen är att vara bred i sin kommunikation måste man kunna kommunicera så att flera olika mottagare förstår budskapet. För att en omvärldskommunikation ska underlätta transparensen så behöver den som kommunicerar vara tillräckligt kunnig i komplexiteten av sambanden mellan företaget och dess omvärld. 

Balans i transparensen

Det finns naturligtvis alltid de som är oroliga för att konkurrerande företag får ett informationsövertag. Eller så är man orolig för att omvärlden ska bli överbelastad med information. Om man upplever sådan oro kanske man frestas av att hålla igen på transparensen, vilket i sin tur så småningom kommer att leda till ett försämrat förtroende från omvärlden. Många företag förstår idag att transparens är en viktig komponent för att få omvärldens förtroende. Förstår man det så har man redan kommit en bit på väg. Det finns idag bra och välutvecklade metoder för att skapa en optimal transparens. Kunnandet och kompetensen finns hos många utbildade kommunikatörer. Det gäller bara att företagsledningen har insikten att använda sig av dem som har kompetensen att bidra till en kommunikation som är till mest nytta för företaget.

Malena Eklund

Bild: Pxabay

First PR
Kommunikation
PR byrå i Göteborg
PR tips
pr-byrå göteborg
sociala medier
Transparent kommunikation
← TIDIGARE INLÄGG
Fredagen är här!
SENARE INLÄGG →
Vi välkomnar våren

Relaterade inlägg

Andra inlägg du inte bör missa

Vad har du för planer för 2016?

20 november, 2015
-
PR och Kommunikation
          Är det dags att skriva en kommunikationsplan? Det går fort nu snart är det advent, jul och ett nytt år fullt av nya…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1

PR tips från min uppsats – del 1

8 januari, 2015
-
PR och Kommunikation
I min uppsats som undersöker PR konsulters och journalisters relationer så har studien visat på vissa resultat som jag kommer att presentera här på bloggen ett antal torsdagar…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
1

Världens största PR tävling äger rum den 22 maj

15 april, 2019
-
PR och Kommunikation
Den 22 maj äger Sabre awards galan rum i London som är världens största PR tävling. Många svenska PR byråer är nominerade i olika kategorier och nedan kan…
Läs mer →
skrivet av Malena Eklund
3
first pr byrå i Göteborg
First PR AB

072 – 398 90 24
malena@firstpr.se

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev

≫ Registrera dig

Erbjudande
  • Kommunikationsplattform
  • Medierelationer
  • Sociala medier
  • PR-kampanjer
  • Event
  • Kriskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Utbildning
  • Kompetens att hyra
Copyright© 2017 First PR AB
Ska man alltid vara transparent? | First PR