Metaverse

Du kanske har hört begreppet Metaverse? Vi har grävt ned oss lite i hur det kan komma att se ut och fungera. Dels rent allmänt, dels hur det kommer att påverka arbetslivet och PR-yrket! Ja, Vad innebär Metaverse egentligen?

I höstas bildades företaget Meta, ett paraplyföretag där Facebook och Instagram ingår. Metaverse är en nyutveckling där de tidigare sociala medierna är sammankopplade med varandra i en 3D-miljö. Ordet Metaverse är två hopsatta ord:
Meta och universum kan översättas till ”bortom universum”.                        

Facebooks VD Mark Zuckerberg, har presenterat Metaverse i en relativt ny video. För att kunna delta fullt ut så är alla personer representerade av en avatar. Du kommer att kunna välja en kopia av dig själv utseendemässigt eller om du hellre vill se ut som t. ex en robot. Du kan också komma att kunna använda olika avatarer för olika ändamål. Det nya som Mark Z. vill få oss att förstå, är att tidigare har vi inte representerats av en ”fysisk närvaro” i sociala medier, utan enbart med bild som typ på Facebook. Avatarer har mest funnits i spel som t.e.x Fortnite. Fördelen med avatarer är att det går att få fram minspel, kroppsspråk och sinnesstämningar lite bättre. Planen är att Metaverse ska vara tillgänglig och användas mer för allmänheten före år 2030.

Homespace och designergarderob!

Metaverse kommer också kunna erbjuda ett ”home space”. En hemmiljö som du kan dekorera precis som du vill, med din egen konst och dit du kan välja att bjuda in andra. En annan lite kul grej är att du kommer att kunna ha en egen garderob med kläder, designade av designers om du vill det. Troligtvis kommer det dock att kosta pengar, likt dagens ”skinns” i spelvärlden.

Just det här att gå omkring i en 3D-värld och designa ditt hem i Metaverse låter ju kanske lite kul jämfört med att vi bara existerar genom ett foto på sociala medier. Känns ju lite coolt att kunna välja sitt egna typ av hus, vilken inredning du vill ha samt vilken utsikt du önskar. Det är heller inte så svårt att föreställa sig olika användningsområden.

Privat kan man kanske vilja spela olika spel som exempelvis monopol eller basket med kompisarna. Eller få tillträde till miljöer som man aldrig kommer att besöka i verkligheten men som skapats verklighetstroget i 3D miljö. Kanske titta in i Versailles eller någon “fancy” restaurang i New York?

Vad finns det för kritiska röster om Metaverse?

Kritikerna menar att Mark och andra som driver på utvecklingen av Metaverse skapar en värld som är ganska föreställningslös. Lite som IT nördar drömde om framtidens spel kring millennieskiftet. Det är lite stelt och futuristiskt. Även erfarna unga spelare i 20-årsåldern har i flera fall uttryckt åsikter som att det hade känts bättre om Metaverse tagits fram av andra skäl än ekonomiska.  

Många är ändå överens om att det nya konceptet med Metaverse troligtvis kommer att fungera. Debatten är mer huruvida det gör unga människor (som ofta främst blir de stora användarna) lyckligare eller inte. Shoppingberoende existerar redan i verkliga livet. Men skillnaden är att om du köpt en jacka eller soffa IRL, så finns de fysiskt i hemmet. Det fungerar inte riktigt så i 3D-världen. Vad vill man då uppnå med Metaverse?

Syftet med Metaverse

Självklart är motivet till stor del ekonomiskt. Facebook har investerat enorma pengar i utvecklingen av Metaverse. Kanske hoppas man att privatpersoner och företag kommer att vilja investera mer pengar i 3D-miljöerna. Planen med Metaverse stannar inte enbart vid att switcha oss mot virtuell verklighet eller AR (augmented reality). Nej syftet är en mixad verklighet, alltså IRL+ 3D! Kritikerna varnar för att den eller de som styr denna mixade tillvaro, också styr oss i den riktiga verkligheten. Både socialt och ekonomiskt. Tanken svindlar, eller hur?

Men om konceptet får genomslag så öppnar det ju också upp för helt andra möjligheter för många branscher, kanske även PR-branschen! Till exempel kommer ju kunskaper i att skapa rätt 3D miljöer och rörlig media att vara efterfrågat, det går vi in på i nästa inlägg om Metaverse.

Ta gärna kontakt med oss!

Tags