Mediebarometern

I veckan så presenterade Medieakademin för sjätte året i rad den så kallade ”Maktbarometern”. Maktbarometern är en unik sammanställning över vilka konton som har störst räckvidd och väcker mest engagemang i våra största sociala medier: Twitter, Facebook, Instagram och Youtube. Medieakademin – Maktbarometern

En sak som är viktigt att känna till, främst ur PR-synpunkt är hur långt respektive plattform når ut. Ett sätt att mäta det är att använda data från Internetstiftelsen som varje år gör en undersökning som heter: ”Svenskarna och internet”. Där mäter de hur många svenskar som varje vecka besöker de olika plattformarna. Vi kommer för övrigt senare i år att uppmärksamma ”Svenskarna och internet 2022” här på bloggen genom att djupdyka i de siffror som släpps av Internetstiftelsen i november.         Om man tittar på hur många svenskar som varje vecka besöker de olika plattformarna så ser det ut så här:

  • Twitter: 9 % 
  • Instagram: 54 %
  • Youtube: 56 %
  • Facebook 62 %

De här procentsiffrorna ger en uppfattning om genomslagskraften för de olika plattformarna. Man skulle till exempel kunna säga att ett konto som når flest följare på Instagram är ”värd” 54 % eftersom det är så många svenskar som varje vecka är inne på den plattformen. Med utgångspunkt i dessa siffror så mäter alltså Medieakademin genomslagskraften per plattform men också vilka konton som har mest makt totalt i det samtida medielandskapet.

Största konton totalt

Vilka konton = personer, medier eller företag är det då som är stora totalt sett, om man räknar in alla plattformar? Familjen Lundell med kontot: ”Jocke och Jonna” toppar totallistan likt föregående år. Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin kommenterar:

 – Deras (familjen Lundells) inflytande är ojämförligt stort. Fem av de sex år vi sammanställt all data har Lundell hamnat på första plats. Utöver det sätter också valåret sitt tydliga avtryck, inte minst genom Sverigedemokraternas framgångar. På Facebook är partiet störst av alla och totalt sett är det bara Familjen Lundell som engagerar och når fler i Sverige. Jimmie Åkesson är den största partiledaren, men Magdalena Andersson har raketskjutit sig upp till en 13:e plats. 

Jocke o Jonna

Bild: Årets totala makthavare (Maktbarometern – Medieakademin)

Årets makthavare på Twitter

Carl Bildt toppar listan över mäktigast på Twitter och har till och med hoppat upp en placering och puttar då ned Hanif Bali till en andraplats. Ebba Busch har ökat med 20 placeringar sedan förra året och ligger trea.

  1. Carl Bildt
  2. Hanif Bali
  3. Ebba Busch

 

Carl Bildt

Bild: Mäktigast på Twitter (Maktbarometern – Medieakademin)

Årets makthavare på Instagram

På Instagram så dominerar Joakim Lundell som alltså tar första platsen igen. Lucas Simonsson kniper andraplatsen. Den döda artisten Einar har flyttat upp 11 placeringar mycket på grund av att det fortfarande skrivs kommentarer på hans konto.

Bild: Mäktigast på Instagram (Maktbarometern – Medieakademin)

Årets makthavare på Youtube

På Youtube har det etablerat sig en ”elit” i form av tre konton som endast byter plats med varandra sista åren, berättar Mediakademin. Familjen Lundell har ökat en placering sedan förra året och flyttat ned kontot från humortrion ” IJustWantToBeCool2” till andraplatsen. Therese Lindgren hamnar i år på tredje plats, ned två placeringar från 2021.

Youtube

Bild: Mäktigast på Youtube (Maktbarometern – Medieakademin).

Årets makthavare på Facebook

Som tidigare nämnts så når Facebook flest svenskar per vecka och är en väldigt viktig plattform totalt sett. Medieakademin uppger att de mäter antalet kommentarer, och likes men inte antalet följare på Facebook. Följarantalet har enligt Medieakademin visat sig vara av mindre betydelse, vilket är intressant. På Facebook tar Sverigedemokraterna förstaplatsen och partiledaren Jimmie Åkesson flyttar upp två placeringar och hamnar på tredje plats. Kontot: ”The typical jag” har ökat från 7:e plats 2021 till 3:e plats i år.

Facebook

Bild: Mäktigast på Facebook (Maktbarometern – Medieakademin)

Årets makthavare på Tiktok

Artisten Emil Henrohn hamnar på förstaplats medan Kevin Bang och kontot ”Vad är problemet” placerar sig topp tre på TikTok. 

Tiktok

Bild: Mäktigast på Tiktok (Maktbarometern – Medieakademin)

Årets kometer och förlorare

Avslutningsvis vill vi nämna de konton som ökat- respektive minskat sin placering mest, det vill säga vilka som är årets ”kometer” respektive ”förlorare”. Magdalena Andersson har ökat + 218 placeringar följt av ”Alex och Alva” samt ”Min fakking bror” som alla tre är årets tydligaste ”kometer”.

När det gäller årets förlorare så hamnar Marcus Oscarsson på en kanske mindre åtråvärd förstaplats. Han har tappat (minus) 242 placeringar och det beror främst på att han har byggt en egen nyhetssajt där många av hans kommentarer och likes hamnar.          Zara Larsson har tappat (minus) 148 placeringar och det kan eventuellt bero på att hon släppt mindre ny musik. Jacke Sjödin är den tredje stora förloraren vilket kan förklaras med att han blev komet år 2021 och då det var pandemiår använde han sitt konto mer för musik, medan han i år varit mer ute på de traditionella scenerna.

Behöver du hjälp med att komma igång med sociala medier?

Vi är en PR-byrå som även hjälper våra kunder att komma igång och arbeta med sociala medier. Vi stöttar er med att båder upprätta planer men även genomföra dem. Genom att tänka digitalt och använda er av sociala medier så kan ni stärka ert varumärke och göra er röst hörd på fler arenor än enbart via de traditionella medierna. Vi hjälper er att komma igång i de olika kanalerna och ger er de rätta verktygen för att fortsätta vara aktiva i de sociala medierna.

Tags